Recensie: Ivanov

De Rotterdamse Felix besluit naar New York te vertrekken voor een studie journalistiek. Hij heeft daar wat opstartproblemen, maar met hulp van één van zijn medestudenten vindt hij een onderwerp voor een artikel. Professor Helena Frank is namelijk onlangs geschorst en iedereen is nieuwsgierig naar de reden daarvoor. Felix regelt een interview met haar, maar is meer geïnteresseerd in haar onderzoek dan in de reden van schorsing. Helena doet namelijk onderzoek naar het ontstaan van aids en is benieuwd welke rol de Russische wetenschapper Ilya Ivanov daarin gespeeld heeft met zijn experimenten waarbij hij mensen en apen probeerde te kruisen. Felix leert langzaam meer en meer geheimen en wanneer hij merkt dat het misschien te ver begint te gaan, kan hij zich niet meer terugtrekken.

Het grootste deel van Ivanov is een terugblik: Felix ontvangt een uitnodiging voor de begrafenis voor Helena en wordt daardoor herinnerd aan alles wat er in zijn tijd in New York gebeurd is. Ook binnenin deze grote terugblik zijn er momenten waarop teruggekeken wordt op eerdere gebeurtenissen. Bovendien wordt het verhaal zo nu en dan onderbroken met stukken over Ivanov in de jaren 20. Deze sprongen in de tijdlijn maken het verhaal dynamisch zonder dat het slordig en warrig wordt.

Het verhaal van Ivanov en Helena is natuurlijk ook enorm intrigerend. Het is goed onderzocht - maar niet te wetenschappelijk - soms wat ongeloofwaardig, maar daardoor niet minder leuk, spannend en interessant.

Het feit dat Ivanov verteld is vanuit het perspectief van Felix - aanvankelijk een buitenstaander -  zorgt voor een extra laag in het verhaal: voor hem is zijn reis naar New York en ontmoeting met Helena een tocht om zichzelf te leren kennen, wat Ivanov boven alles nog een ‘coming of age’ roman maakt.

Ivanov is een snelle, spannende roman met een interessante en unieke verhaallijn. Een aanrader voor iedereen!

Titel: Ivanov || Auteur: Hanna Bervoets
Pagina’s: 320 || Uitgeverij: Atlas Contact || Jaar: 2016