Suus Schrijft: Recensies

Het originele idee voor mijn blog was om zoveel mogelijk recensies te schrijven. Het is je misschien opgevallen: er staan minder recensies op mijn blog dan andere stukjes. Wil je weten waarom, lees dan snel verder. Heb je tips? Deel deze alsjeblieft!

Genoeg lezen

Oké, dit is een slecht excuus, want ik zit op bijna vijftig boeken dit jaar en ik heb er misschien tien van gerecenseerd. Maar het is wel belangrijk dat ik genoeg lees, wil ik genoeg stukken kunnen produceren. Eén recensie per week betekent één boek per week. Het voordeligste hierin zou ook zijn dat ik direct begin te schrijven nadat ik een boek uit heb, zodat alle ideeën nog vers in mijn hoofd zitten. Maar mijn probleem is dat ik recensies vaak zó lang uitstel, dat ik eerst moet checken waar het boek ook weer over ging en wat ik er van vond. Daarom probeer ik mezelf aan te wennen notities te maken tijdens het lezen zodat ik die altijd terug kan zoeken voordat ik begin met schrijven.

Moeilijk

Mijn grootste probleem met recensies schrijven, is dat ik het gewoon echt heel moeilijk vind. Het vormen van een uitgesproken mening gebeurt steeds makkelijker, maar vaak lees ik óf boeken waar ik lyrisch over ben óf boeken die ik slecht vond. In deze gevallen vind ik het moeilijk om een ‘professionele’, doordachte recensie te schrijven. Vaak noteer ik eerst alles wat ik kan bedenken. Vervolgens zoek ik informatie op over de schrijver en de achtergrond en daarna ga ik het herschrijven. Als laatste moet ik de gemiddelde recensie nog zes keer herindelen om ervoor te zorgen dat de volgorde logisch is.

De tijd

Afhankelijk van hoe aandachtig ik het boek gelezen heb en hoeveel aantekeningen ik heb gemaakt, duurt het voor mij tot 1 uur om alle initiële ideeën te verzamelen. Vervolgens ga ik research doen en zijn we weer een ruim uur verder. Vaak lukt het me dus om deze twee stappen op één avond te doen en schrijf ik de rest van de recensie op een andere dag en gebruik ik nóg een andere avond om alles nog eens door te lezen en te herschrijven. Het kost me dus 3 avonden die ik níet kan gebruiken om te lezen, om 1 recensie te schrijven.

De plannen

Het klinkt nu misschien alsof ik het helemaal niet leuk vind om recensies te schrijven, maar dit is dus niet het geval - het zijn juist de interessantste stukken om te schrijven en als ‘soort’ post, geeft een recensie de meeste voldoening. Daarom ook juist dat ik dit meer wil doen en er beter in wil worden.

In 2018 ga ik proberen alle boeken te recenseren die ik lees. Verder wil ik voor elk boek dat ik in 2017 gelezen heb waarover ik nog niets geschreven heb een klein stukje publiceren. Door zo veel mogelijk te schrijven, hoop ik steeds beter en sneller te worden. Bovendien ben ik van plan aandachtiger te lezen en meer aantekeningen te maken tijdens het lezen. Verder heb ik nog een aantal boeken over lezen en schrijven, die ik allemaal wil lezen om steeds beter te worden.

Heb jij ook nog tips voor me, laat het mij weten!

Wil je bijhouden hoe mijn leerproces gaat, volg me op twitter!

Follow